• 28 ŞUBAT Çarşamba 10:19
  • HV
Advert

Tuvallerden İlhamla: Dünyanın en özel renklerinin anlatılmamış hikayeleri

Muhteşem Tyrian Purple'dan modern harika Vantablack'e kadar, sanat dünyasını süsleyen özel pigmentlerin tarihçesini keşfedin...

Tuvallerden İlhamla: Dünyanın en özel renklerinin anlatılmamış hikayeleri
STYLE & CULTURE
Yayın Tarihi : 27-12-2023 14:05

Sanat dünyasında tuval, her vuruşu sanatçının yaratıcılığının bir kanıtı olan bir renk paletiyle hayat buluyor. Ancak bazı renkler yalnızca tuval üzerindeki pigmentler değildir; bunlar nadir, masraflı ve tarihsel öneme sahip hikayelerdir. Dünyadaki en nadir ve en pahalı boyalardan bazılarının ardındaki büyüleyici hikayeleri keşfedelim.

 

Ultramarine: Altının Ötesinde Mavi

Yalnızca Afganistan'da çıkarılan nadir mavi taş lapis lazuliden elde edilen ultramarin, eski uygarlıklarda saygın bir konuma sahipti.

Mısırlılar, Persler ve Çinliler bunu mücevherleri, el yazmalarını ve heykelleri süslemek için kullandılar. Avrupalı Rönesans ressamları, canlı gökyüzü ve lüks arka planlar yarattığı için ona değer verdiler. Değerli pigmenti Afganistan'daki dağ madenlerinden taşımak kolay bir iş değildi, bu da ultramarini altından daha pahalı hale getiriyordu. Pahalılığı, müşterilerin sanat eserlerinde kullanılmasını talep etmesiyle titiz bir muhasebeye yol açtı. Sentetik versiyonun 1826'daki keşfi, sonunda doğal ultramarin pazarında bir düşüşe yol açtı.

 

Tyrian Purple: Kraliyet Zarafeti

Kraliyet moru veya imparatorluk boyası olarak da bilinen efsanevi Tyrian moru, efsanevi bir kökene sahiptir.

Efsanelere göre renk, Herkül'ün sahilde yumuşakçalarla ziyafet çeken köpeğinin, canlı mor bir burunla sahibine dönmesiyle keşfedildi. Tyrian moru, murex yumuşakçasındaki bir bezden kremsi bir sıvının çıkarılmasıyla hazırlandı; güneş ışığına maruz kaldığında kırmızıya ve ardından mora dönüyor. Antik Roma'da senatörler togalarını mora boyayarak zenginliklerini sergiliyorlardı. Bununla birlikte, süreç inanılmaz derecede maliyetliydi; yalnızca 1,4 gram gıpta ile bakılan pigmenti üretmek için 12.000 yumuşakça kurban edildi. 1856'da sentetik leylak renginin yükselişi, Tyrian morunun hakimiyetinin sonunu işaret ediyordu.

 

 

Emerald Green: Zehirli Güzellik

Monet ve Cézanne gibi Empresyonist ressamların hayran olduğu canlı bir renk tonu olan zümrüt yeşili, bakır ve arsenik karışımından üretilmiştir.

Toksik yapısına rağmen sanatçı boyaları, duvar kağıtları ve kumaş boyaları gibi çeşitli uygulamalarda yaygın kullanım alanı buldu. Zümrüt Yeşili ile ilişkili sağlık riskleri kullanımında düşüşe yol açtı ve birçok uygulamada Kobalt Yeşili onun yerini aldı.

 

Mummy Brown: Geçmişin Bir Boyası

Mısır kahverengisi veya caput mortumu olarak da bilinen mumya kahverengisi, sanatçıların paletlerine egzotik bir dokunuş kattı.

Ön-Rafaelci sanatçılar arasında popüler olan bu boya, 16. ila 19. yüzyıllar arasında ithal edilen eski Mısır mumyalarının öğütülmüş kalıntılarını kullanmıştır. Şeffaflığı ve sıcak kahverengi tonları nedeniyle saygı duyulan bu bitkinin büyülü ve tıbbi özelliklere sahip olduğuna inanılıyordu. Ancak talebin mevcut otantik mumya arzını aşması nedeniyle etik kaygılar ortaya çıktı. Pigmentin hastalıklı kökenleri azalmasına neden oldu ve Mumya Kahvesi artık üretilmiyor.

 

Cochineal Red: Zengin Bir Ton

Orta Çağ Avrupa'sında, Amerika'daki nopal kaktüslerde yaşayan kırmız böceklerin keşfine kadar kırmızı pigment elde etmek zor bir işti.

İspanyol İmparatorluğu, tekstilde kullanılmak üzere kırmız otu ihraç ederek bu buluştan yararlandı. Kırmız otu imparatorluk için gümüşten sonra en karlı ikinci emtia haline geldi. Bugün bile Peru, ruj ve gıda maddelerinin renklendirilmesi de dahil olmak üzere çeşitli kullanımlar için kırmız otu ihraç ediyor. Kermis meşe ağacındaki pullu böceklerden elde edilen tarihi kermes kırmızısı, koşinealin tercih edilen kaynak haline gelmesiyle birlikte önemini yitirdi.

 

Vantablack: Karanlığın Kişileştirilmiş Hali

Genellikle "şimdiye kadarki en siyah - siyah" olarak selamlanan Vantablack, Surrey NanoSystems tarafından geliştirilen olağanüstü bir malzemedir.

Dikey olarak hizalanmış nanotüp dizilerinden oluşan Vantablack, görünür ışığın şaşırtıcı bir şekilde %99,965'ini emer. Ayrıcalığı, öncelikli olarak havacılık ve askeri sektörlerdeki pratik uygulamalarda kullanılan sınırlı erişilebilirliğinde açıkça görülmektedir. Sanatçı Anish Kapoor'un stüdyosunun Vantablack'e sanatsal erişimi kısıtlama yönündeki tartışmalı kararı, sanat camiasında tartışmalara yol açtı.